Z uporabo piškotkov xplorerlife.si zagotavlja boljšo uporabniško izkušnjo. Z nadaljevanjem pregleda internetne strani xplorerlife se strinjate z uporabo piškotkov. Za nadaljnji pregleda in uporabo internetne strani xplorerlife kliknite na gumb "Razumem"
Razumem

Osni ali središčni pogon

07. april 2018 11.43.59 CEST

E-kolesa se glede na pogon delijo na dve osnovni vrsti: tisti z osnim pogonom in tiste z središčnim pogonom.



Poglejmo prednosti in slabosti posameznega pogona in čemu je kateri namenjen.


strong>Osni pogon – osni-hub pogon deluje zelo preprosto in je prav zaradi tega zelo učinkovit. Osni pogon ni nič kaj drugega, kot elektromotor nameščen neposredno v kolesu kot pesto (hub = pesta). Ta vrsta motorjev je zelo popularna po celem svetu. Ti motorji že dolgo obstajajo na tržišču in se skozi leta razvili v zelo učinkovite stroje.

Takšen motor ima neposreden prenos energije na samo kolo in s tem tudi visoko učinkovitost. Xplorer uporablja izključno osne motorje z notranjim zobljenjem, zaradi boljšega prenosa energije in močnejšega vrtilnega momenta.



Prednosti:


- motor je nameščen v pestu kolesa in ne spreminja obliko celotnega kolesa.

- Lahko se uporablja z ročko za dodatno pospeševanje in se lahko vozi kot električni motocikel, neglede na pedaliranje voznika.

- teža: 250W motor ima samo 3 kg

- zaradi neposrednega prenosa moči na kolo, je ta vrsta motorjev zelo učinkovita

- Odpornost na vodo in vremenske pogoje zaradi zaprte konstrukcije v pestu.

- Majhno število mehanskih sestavnih delov --> manjše možnosti za kvar in obrabo komponent

- Zelo enostavna oblika, vzdrževanje ni potrebno

- Močnejši vrtilni moment glede na središčni motor

- Znižuje težišče kolesa, kar pripomore k stabilnosti pri vožnji

- Zelo enostaven za servis v slučaju kvara

- Motor ne nudi nikakršen odpor, dokler se ne aktivira (freewheel)



Pomanjkljivosti:


- cena (močni motorji 1000W in več so precej dragi)

- Če se uporablja napačen krmilnik, lahko pride do pregrevanja, kar se pogosto dogaja pri manj kvalitetnih e-kolesih.

- Težko je razlikovati kvalitetne od nekvalitetnih ( v kolikor niso označeni). Trenutno so v ospredju Bafang 8FUN motorji)



Središčni pogon – imenujejo se tudi mid-drive in crank-drive motorji. Središčni motorji prenašajo energijo na verigo kolesa preko pogonskega zobčenika. Središčni motorji so namenjeni bolj za gladko vožnjo za razliko od osnih motorjev, ki so namenjeni za čisto moč, kjer je potrebna. Za razliko od osnih motorjev delujejo samo kot pomoč vozniku, saj mora vedno pedalirati, da mu motor pomaga. Ta vrsta pogona je zelo popularna v Europi, Panasonic, Bosh, Yamaha in Shimano so vodilni proizvajalci.



Prednosti:


- motor ima odprt tip ohišja, ki omogoča pretok zraka za hlajenje.

- deluje v skladu s pogonskim zobčenikom kolesa in sama pomoč vozniku teče zelo gladko, ima pa manjši vrtilni moment od primerljivega osnega motorja.

- Znižuje težišče kolesa, kar izboljša vozne lastnosti.

- Pri manjši moči so učinkovitejši od osnih motorjev (manjši od 100W).



Pomanjkljivosti:


- Celoten pogon je v enem kosu in če pride do kvara je običajno potrebno menjati celoten motor, kar je lahko drago.

- motorji prenašajo moč preko običajne verige in zobčenikov kolesa kar se kaže v hitrejši obrabi in pogostejši zamenjavi verig in pogonskih zobčenikov.

- pogoni so zelo dragi in zahtevajo zaradi namestitve posebno prilagojene okvirje koles.

- veliko število mehanskih sklopov

- kadar motor ni v funkciji nudi odpor.



V gornjem besedilu smo primerjali oba sistema, ki sta relativno podobna glede same funkcionalnosti. Naš izbor so zaradi enostavnosti, kvalitete in učinkovitosti, osni pogoni. Osni motorji so zelo vzdržljivi in pri takšnih e-kolesih je omejitev lahko samo baterija, ki traja od 50000-90000 km oziroma 1000-1500 ciklusov polnjenja. Ko se baterija povsem iztroši se enostavno zamenja z novo.



Še nasvet za konec: če ste se odločili za nakup električnega kolesa, ne pozabite kupiti tudi kvalitetno ključavnico, da vas bo vaše e-kolo počakalo tam, kjer ga boste pustili.


A

Autor: Martin Matešić